پنجمین نشست ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های شهرستان بشرویه با حضور دکتر روستا برگزار شد.

 

 

 

 

پنجمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان بشرویه با حضور عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رئیس هیئت مدیره عمران و مسکن سازان،مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی ، ریاست اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان، ریاست محترم شورای سالمی شهر و شهرستان، مسئولین ادارت شهرستان و نیز حضور ویژه ی اعضای محترم ستاد باز آفرینی شهری شهرستان سبزوار در شهرستان بشرویه برگزار شد.

حسین بلالی روز در نشست ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های شهرستان گفت: بشرویه دارای 22 هکتار بافت تاریخی و 36 هکتار بافت فرسوده مصوب با اولویت درجه یک و دو و ناکارآمد شهری است.
وی ادامه داد: این شهرستان با چندین اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی و همچنین چهره های برجسته ای در عرصه ادب و دانش نظیر بدیع الزمان فروزانفر، جایگاهی برجسته در خراسان جنوبی دارد.
شهردار بشرویه با اشاره به اقدامات سازنده ستاد بازآفرینی اظهار کرد: بر اساس این پشتوانه ارزشمند فرهنگی و تاریخی، این ستاد اقدامات خود را در راستای اعتلای نام و آبادانی هر چه بیشتر بشرویه انجام می دهد.
وی گفت: خوشبختانه تاکنون با اقدامات عمرانی و خدماتی که صورت گرفته است روند ادامه زندگی در بافت تاریخی ادامه دارد و باید تلاش کرد که این جریان با اجرای برنامه های هدفمند و راهبردی به بافت فرسوده نیز منتقل شود.
شهردار بشرویه ادامه داد: یکی از اقدامات شهرداری برای تشویق شهروندان در جهت اجرای ساخت و سازها و اجرای فعالیت های مطلوب عمرانی در بافت تاریخی و فرسوده، باربری و تخریب رایگان بناهای این حریم بنا به درخواست متقاضیان است.
بلالی افزود: تملک و مرمت سه خانه تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند یکی دیگر از فعالیت های شهرداری برای کمک به بازآفرینی پایدار محله های قدیمی این منطقه بوده است.
وی سبک سازی سطوح و معابر و همچنین اجرای اقدامات حفاظتی برای بناهای قدیمی را از جمله دیگر عرصه های فعالیت های شهرداری خواند و تاکید کرد: علاوه بر اقدامات عمرانی، اجرای فعالیت فرهنگی کارآمد بازخورد بسیار مطلوبی در بافت تاریخی و فرسوده بشرویه در پی خواهد داشت.
شهردار بشرویه، این شهرستان را دارای ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری دانست و ادامه داد: فعال کردن مقوله گردشگری و بوم گردی در این منطقه، علاوه بر معرفی و شناساندن این شهر تاریخی به مردم سایر نقاط، کمک قابل توجهی نیز به رشد و شکوفایی صنعت توریسم در بشرویه می کند.

دکتر مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست با قدردانی از اقدامات مفید ستاد بازآفرینی شهرستان بشرویه تاکید کرد: در اجرای طرح ها و پروژه ها باید به سمت نیازهای جامعه پیش رفت و می توان گفت احیای هویت و سازمان فرهنگی و اجتماعی یک جامعه از نیازهای ضروری آن جامعه است.وی بافت تاریخی بشرویه به وسعت 22 هکتار را گنجینه ارزشمند فرهنگی در این شهرستان دانست و اضافه کرد: دستگاه های اجرایی دخیل در امر ساخت و سازها و ارایه خدمات در این محدوده باید با هم پوشانی وبرنامه ریزی نظام اجتماعی و فرهنگی با قدمت حاکم در این منطقه را حفظ کنند.عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران افزود: بهره گیری و حداکثر استفاده از امکانات و خدماتی که در بافت های تاریخی و فرسوده قرار دارد نظیر احداث مراکز چند کارکردی ضروری است.به گزارش ایرنا، روستا بناهای تاریخی بشرویه را الگوی معماری خانه های تاریخی خاص و منحصر به فرد معرفی کرد و ادامه داد: می توان به خوبی از این بناها به عنوان نهادهای فرهنگی و اجتماعی استفاده کرد.وی ایجاد زیرساخت های لازم برای توقف بیشنر گردشکران در بشرویه را ضروری دانست و گفت: توجه به حوزه های آموزش زنان و کودکان و همچنین ارایه آموزش مهارت های پایه برای ایجاد یک سازمان اجتماعی فعال نیز باید مورد توجه قرار گیرد.